Skip to content

Veelgestelde vragen

Praktische vragen

Wat houdt Private Health Services van ONVZ in?

Private Health Services is een nieuwe dienstverlening van ONVZ. Deze zeer persoonlijke dienstverlening is aanvullend voor ONVZ verzekerden (met een uitnodiging).  Als deelnemer van Private Health Services beschik je altijd over: de best mogelijke toegang tot topzorg in binnen- en buitenland, een vaste Private Health Advisor die je volledig ontzorgt, desgewenst advies over leefstijl en vitaliteit, zinvolle gezondheidschecks en objectieve expert-adviezen en second opinions.

Wat kost het abonnement na de pilot? Welk bedrag per maand/jaar?

Gedurende de pilotperiode is de dienstverlening kosteloos. De prijs van een abonnement na de pilot is nog niet exact bepaald. De prijzen van abonnementen worden in mei 2026 vastgesteld. Je ontvangt daarover tijdig bericht.

Hoe snel kan mijn Private Health Advisor reageren? Is er 24/7 bereikbaarheid?

Zodra je kennis hebt gemaakt met jouw Private Health Advisor, kun je in je MyHealth account contact opnemen. 

Heb je nu al een vraag? Neem dan contact op via ons contactformulier. Wij reageren op werkdagen binnen 24 uur. 

Bij een noodgeval adviseren wij je direct 112 te bellen. Voor acute zorg kan je contact opnemen met je huisarts, het dichtstbijzijnde ziekenhuis of - als je in het buitenland bent - de SOS Alarmcentrale.

Moet ik eerst naar mijn huisarts of kan ik direct contact opnemen?

Jouw huisarts blijft het eerste aanspreekpunt voor je zorgvragen. Heb je voordat of nadat je bij je huisarts bent geweest vragen, dan kun je daarvoor met ons contact opnemen. Ook voor vragen over de best mogelijke toegang tot topzorg in binnen- en buitenland, leefstijl en vitaliteit, zinvolle gezondheidschecks en objectieve expert-adviezen en second opinions kun je contact met ons opnemen.

Bij een noodgeval adviseren wij je direct 112 te bellen. Voor acute zorg kan je contact opnemen met je huisarts, het dichtstbijzijnde ziekenhuis of - als je in het buitenland bent - de SOS Alarmcentrale.

Waar kan ik terecht voor hulp bij mijn aanmelding of vragen?

Je kunt contact met ons opnemen via de contactpagina.

In welke landen hebben jullie toegang tot topzorg? Overal of alleen bepaalde landen?

We hebben een breed internationaal netwerk; zowel binnen als buiten Nederland. Op basis van de specifieke zorgvraag zoeken we de best passende zorgaanbieder en ondersteunen we je bij het regelwerk om er te komen. Mocht je specifieke wensen hebben denkt de Private Health Advisor graag met je mee.

Over de data en expertise

Hoe weet ik zeker dat jullie data betrouwbaar is? Wie valideert dit?

We hebben hiervoor een speciaal team binnen Private Health Service van ONVZ die toezicht houdt op kwaliteit. We valideren de data over zorgkwaliteit periodiek en op verschillende manieren: op basis van specifieke kwaliteitsdata, peer reviews, onze eigen inzichten bij ONVZ Zorgverzekeraar en een medisch adviesteam komen we tot de beste voor jou passende opties.

Wat als jullie een andere specialist aanbevelen dan mijn huisarts?

Wij willen je helpen de keuze te maken die het best bij je past op basis van een zorgvuldige onderbouwing. Waar de huisarts vaak een regionale focus en ervaring heeft kijken wij in heel Nederland en daarbuiten. Transparantie in kwaliteit en je eigen keuzevrijheid staan bij ons voorop.

Hebben jullie ook data over nieuwe/experimentele behandelingen?

We hebben via ons partnernetwerk toegang tot medisch verantwoorde en goedgekeurde experimenten. Daar gelden vaak toelatingseisen voor. Daar moet je wel aan voldoen. Je eigen behandelend arts is in staat om dat te beoordelen. Indien je om een of andere reden twijfelt of dit extra wilt laten onderzoeken, is de beste weg daarvoor een consult met een specialist via de Private Health Services van ONVZ. Hier zijn wel extra kosten aan verbonden.

Scope van de service

Geldt jullie advies voor alle gezondheidsklachten? Ook bij mentale klachten?

We verzamelen data over zorgkwaliteit voor vrijwel alle veelvoorkomende medische aandoeningen en ook voor mentale gezondheid. Indien we de data voor een bepaalde aandoening nog niet hebben, dan gaan we voor jou verder uitzoeken wat de meest passende opties zijn, zodat je zo goed en snel mogelijk wordt geholpen.

Wat als ik niet tevreden ben over de dienstverlening?

Ben je niet tevreden over het advies van Private Health Services van ONVZ? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. We doen er alles aan om je alsnog naar tevredenheid verder te helpen. Tot slot kun je ook gebruik maken van onze klachtenprocedure door een klacht in te dienen via de contactpagina.

Kunnen jullie ook helpen bij spoedzorg/acute situaties?

Bij een noodgeval adviseren wij je direct 112 te bellen. Voor acute zorg kun je contact opnemen met je huisarts, het dichtstbijzijnde ziekenhuis of - als je in het buitenland bent - de SOS Alarmcentrale. Uiteraard kunnen we je daarna wel verder helpen met verdere behandelingen en bijvoorbeeld herstelbegeleiding.

Geldt dit ook voor mijn (uitwonende) kinderen/partner?

Als je een persoonlijke uitnodiging hebt ontvangen en je gezinsleden zijn verzekerd bij ONVZ, dan kunnen zij ook gebruik maken van de dienstverlening. Je partner en/of kinderen ouder dan 12 jaar krijgen een eigen account en kunnen hun wensen en behoeften bespreken tijdens een intakegesprek met een Private Health Advisor. Het is ook mogelijk om het kennismakingsgesprek samen met een gezinslid te voeren.

Over de pilot

Wanneer kan ik gebruik maken van deze nieuwe dienstverlening?

Een geselecteerde groep ONVZ verzekerden heeft een uitnodiging gekregen. We hebben een groep klanten geselecteerd  in de regio’s Midden Nederland, Amsterdam en Rotterdam/Den Haag.  Als ONVZ verzekerde kun je dan na registratie en activatie van je account deelnemen aan de pilot van de Private Health Services. De  pilotfase loopt vanaf medio oktober 2025 tot uiterlijk 1 oktober 2026.

Wat is er kosteloos in de pilot en wat niet?

Je betaalt in deze pilotfase niets voor het advies, begeleiding en praktische ondersteuning die je van jouw Private Health Advisor ontvangt. Ook de toegang tot betrouwbare en gevalideerde informatie over zorgkwaliteit zijn in deze fase kosteloos. Je Private Health Advisor biedt altijd verschillende opties aan en informeert je vooraf of de kosten van een behandeling worden vergoed door je ONVZ-verzekering. Zo kun je zelf beslissen of je de eventuele extra kosten wilt maken. Daarnaast kan het zijn dat je extra dienstverlening afneemt die buiten de verzekeringsdekkingen valt. Je Private Health Advisor neemt je altijd mee in de werking en eventuele kosten van dergelijke diensten. Je weet dus altijd vooraf waar je aan toe bent.

Waarom wordt de dienstverlening in ‘een pilot’ aangeboden?

De komende periode onderzoeken wij hoe wij onze Private Health Services zo goed mogelijk kunnen uitvoeren en hoe wij onze dienstverlening kunnen uitbreiden. Ook onderzoeken wij of er voldoende belangstelling in de markt is om deze dienstverlening landelijk te introduceren met een betaald abonnementsmodel. Deze kosteloze pilot duurt uiterlijk tot 1 oktober 2026. Wij zullen je tijdig informeren als wij de pilot eerder stoppen. In overleg met jou besluiten we hoe we omgaan met eventuele lopende trajecten. Begeleiding kan in dat geval door Zorgconsulenten van ONVZ worden overgenomen.

Ik heb geen uitnodiging ontvangen, maar wil wel meedoen. Kan dat?

Gedurende de pilot is het aantal deelnemers gelimiteerd. Heeft een van je gezinsleden een uitnodiging ontvangen en sta je op dezelfde polis? Dan kun je je aanmelden.

Geen uitnodiging gekregen en wil je toch meedoen aan de pilot? Dan is het mogelijk om je aan te melden, maar je wordt dan op de wachtlijst geplaatst Je ontvangt dan een bericht wanneer er plek beschikbaar is.

Kan ik tussentijds stoppen?

Het is op elk moment mogelijk je af te melden voor de pilot. Neem daarvoor contact op met je Private Health Advisor. Je account wordt dan gedeactiveerd.

Vertrouwen

Waarom ontwikkelt ONVZ deze nieuwe service?

We zien dat veel mensen zich bij belangrijke zorgvragen vaak verloren voelen in een doolhof van zorgaanbieders, wachtlijsten en onduidelijke keuzemogelijkheden. Door vergrijzing en personeelskrapte wordt toegang tot zorg ook steeds lastiger. Als Eersteklas Zorgverzekeraar wil ONVZ hier wat aan doen. Wij zijn ervan overtuigd dat de kwaliteit van en toegang tot de zorg transparanter kan en moet, en dat mensen altijd keuzevrijheid moeten hebben. Daarom ontwikkelen we Private Health Services.

Wie heeft toegang tot mijn medische gegevens?

Wij hechten grote waarde aan je privacy en zorgen ervoor dat je gegevens veilig en zorgvuldig worden behandeld, een en ander conform het privacy statement van ONVZ. De toegang tot je medische gegevens is strikt beschermd, een en ander volgens de Nederlandse privacy wetgeving. Je zelf krijgt natuurlijk toegang via je eigen digitale omgeving. Je kunt informatie alleen toegankelijk maken voor de Private Health Advisor door daar zelf toestemming voor te geven. Medische informatie zal nooit zonder toestemming gedeeld worden met andere partijen en ook niet met ONVZ Zorgverzekeraar. Onderdeel van de dienstverlening is dat onze Private Health Advisors getraind zijn in en gewend zijn aan discretie in omgang met alle informatie die zij tijdens de dienstverlening ontvangen.

Is Private Health Services er alleen voor een kleine groep particulieren?

Onze missie is om transparantie, keuzevrijheid en toegang tot de best mogelijke zorg maximaal te faciliteren voor iedere Nederlander die geeft om gezondheid. De ontwikkeling van deze dienstverlening is kostbaar. Het is ons doel om de dienstverlening stapsgewijs beschikbaar te maken voor iedereen die waarde hecht aan goede zorg en gezondheid.

Wie betaalt voor deze dienstverlening?

Deze dienstverlening is in de pilotfase kosteloos maar gaat uiteindelijk via een betaald abonnement. Op deze wijze betalen de gebruikers zelf mee aan het aan hogere eisen en wensen die zij stellen aan hun gezondheidsmanagement. Je zit nergens aan vast en er is geen sprake van automatische verlenging na het einde van de pilot.

Wat betekent deze dienstverlening voor de capaciteit van schaarse zorg?

Zorgcapaciteit is een schaars goed in Nederland. We vinden het belangrijk daar zo zorgvuldig en verantwoord mogelijk mee om te gaan. Dat doen we op verschillende manieren. 

We kijken voor onze klanten waar de wachttijden voor topzorg het kortst zijn, we geven onze klanten geen voorrang op bestaande wachtenden. We sturen op een zo efficiënt mogelijk inzet van zorgcapaciteit, zodat deze minder verloren gaat. Dat doen we bijvoorbeeld door gebruik te maken van capaciteit die plotseling vrijkomt door ‘last minute’ afzeggingen. Dit is niet alleen positief voor jou als deelnemer, maar ook voor zorgverleners.

We zetten in op pro actief gezondheidsmanagement (werken aan je gezondheid zonder/ ondanks klachten) zodat ook zorgvragen voorkomen worden. We begeleiden bij de aanvraag van gezondheidschecks, zodat deze passend worden ingezet en hiermee niet voor onnodige diagnostiek en behandeling zorgen.

Zijn gezondheidschecks wel verantwoord?

Voorkomen is beter dan genezen. Om die reden is er een groeiende belangstelling in gezondheidschecks. Goede gezondheidschecks kunnen de urgentie van een gezondere leefstijl vergroten en helpen bij het tijdig herkennen van ernstige kwalen. Er is ook kritiek uit de medische wereld en politiek. Deze kritiek richt zich vooral op betaalbaarheid en belasting van het totale zorgsysteem in Nederland. Zorgvuldige beoordeling van de uitkomsten en een goede begeleiding naar het zorgsysteem zijn daarom voor ons belangrijk, naast selectie van partners die verantwoorde dienstverlening door erkende professionals garanderen. Op die manier zijn wij ervan overtuigd dat we geen onrust veroorzaken bij onze klanten en geen extra belasting creëren van het zorgstelsel.